• home
  • het overing
  • portfolio
  • tarieven
  • ingspiratie
  • contact
nieuwsbrief

De beste marketing

Er wordt vaak aan mij gevraagd wat ik eigenlijk aan marketing doe. Op de één of andere manier is dat kennelijk toch een hoge drempel voor veel mensen om voor zichzelf te beginnen: wat moet je doen als zelfstandige? En hoe doe je dat dan?

Het hoeft niet ingewikkeld te zijn. Marketing is inspelen op de behoefte van de klant. Het is dus erg belangrijk goed te luisteren naar de klant, ook tussen de regels door. Vervolgens is het de kunst om zo goed mogelijk op die behoefte in te spelen. In mijn geval betekent een goede marketing simpelweg mijn werk goed doen. Ik word ingehuurd voor een bepaalde klus. Ik zorg dat helder is wat de klant uiteindelijk wil bereiken met inhuur. Soms is dat capaciteit voor lopend werk, soms een concreet eindresultaat.

Eigenlijk doe ik niet veel anders dan iedere werknemer ook doet (of zou moeten doen): goed werk afleveren en zo nu en dan solliciteren naar een andere baan of functie. Als zelfstandige doe je hetzelfde, maar buiten een dienstverband en dus met een zekere mate van onzekerheid.

Het vinden van goede mensen wordt in de toekomst alleen maar moeilijker, gezien de vergrijzing en het afnemen van de actieve arbeidspopulatie. Goede mensen zijn altijd nodig. Dus wat is betere marketing dan laten zien dat je "een goeie" bent?